Powered by Smartsupp
top of page
leto tisteny casopis.png
Nadpis tipy pro učitele pexeso

🎓 Jak využít Mojráčkovo pexeso EMOCE ve výuce

– metodický průvodce pro učitele MŠ a 1. stupně ZŠ

 

Mojráčkovo pexeso EMOCE není jen obyčejná hra. Je to pomůcka, která propojuje zábavu s učením, český jazyk s angličtinou, individuální vnímání emocí se sociálním učením ve skupině.

A právě ve školním prostředí má tento přístup obrovský potenciál.

Pexeso v této podobě a s touto nadstavbou je na trhu jediné svého druhu a představuje tak unikátní edukační nástroj. Na jeho vytvoření se podílel tým psychologické poradny MOJRA.

 

🧩 Co pexeso rozvíjí?

  • Emoční inteligenci – děti se učí rozpoznat, pojmenovat a sdílet emoce

  • Sociální dovednosti – empatii, komunikaci, vrstevnickou spolupráci

  • Jazykové kompetence – výslovnost a slovní zásobu v češtině i angličtině

  • Kognitivní schopnosti – paměť, pozornost, postřeh, logické myšlení

  • Pravidla a fair play – schopnost zvládat výhru i prohru, trpělivost

 

🎒 Kdy pexeso zařadit do výuky?

💬 Ranní kruh / komunitní kruh

Použijte několik kartiček jako impulz k rozhovoru – „Kdo se dnes cítí jako tenhle obrázek? Proč?“

Pomáhá otevírat důvěrná témata nenásilně a přirozeně.

 

📚 Český jazyk / Anglický jazyk

Děti se při hře učí nové výrazy (emoce) v obou jazycích.

Skvělá aktivita pro rozšíření slovní zásoby nebo opakování tématu feelings.

 

🧠 Etická výchova / Osobnostní a sociální rozvoj

Skupinová hra je ideálním prostředkem pro nácvik spolupráce, empatie a sebevyjádření.

 

🕊️ Prevence šikany a podpory klimatu třídy

Pomocí pexesa lze bezpečně otevřít téma emocí, vztahů a nepříjemných situací.

 

🧘‍♀️ Relaxace, náhradní program, volné chvíle

Pexeso je nenáročné na přípravu, ale má hluboký přínos. Může nahradit klasickou pětiminutovku i být součástí relaxačních koutků.

 

📌 Jak pexeso využít kreativně?

1. Hrajeme ve dvojicích

Každá dvojice hledá kartičky a při každém otočení říká emoci česky a anglicky.

➡ Starší žáci mohou pomáhat mladším – vzniká vrstevnické učení.

 

2. Hledání pocitů podle situace

Učitel říká větu: „Ztratilo se mi autíčko.“

Děti mají za úkol najít a ukázat kartičku, která podle nich odpovídá emocím z dané situace.

➡ Vede k rozvoji emocionálního vhledu a slovního vyjádření.

 

3. Příběh s emocí

Děti si náhodně vytáhnou kartičku a mají vymyslet krátký příběh, kde se daná emoce objeví.

➡ Skvělé pro rozvoj fantazie, slovního projevu a porozumění emocím.

 

4. Mojráčkovy kartičky jako motivační prvek

Použijte Mojráčkovy kartičky jako odměnu za spolupráci, odvahu mluvit o emocích nebo férovost při hře.

➡ Děti sbírají body, kartičky nebo plní s jejich pomocí třídní výzvy.

 

5. Pantomima emocí

Děti si vylosují kartičku a bez mluvení emoci zahrají. Ostatní hádají a pojmenovávají.

➡ Posiluje porozumění neverbálním projevům emocí, podporuje pozornost a hravost.

 

🧑‍🏫 Proč pexeso funguje právě ve škole?

✅ Nenásilná forma výuky – děti se učí, aniž by měly pocit, že se učí

✅ Vhodné pro různorodé kolektivy – přizpůsobitelné věku i schopnostem

✅ Podporuje komunikaci mezi dětmi i s učitelem

✅ Otevírá citlivá témata bezpečně a přirozeně

✅ Vhodné i pro děti s jazykovým nebo emočním znevýhodněním

✏️ Shrnutí pro učitele:

  • Mojráčkovo pexeso je výukový nástroj, ne jen hra.

  • Pomáhá rozvíjet emoční a jazykové dovednosti, učí děti mluvit o sobě.

  • Skvěle se hodí pro MŠ, 1. stupeň ZŠ, školní družiny nebo speciální pedagogiku.

  • Vzniklo ve spolupráci s dětskými psychology – obsahuje odborně ověřené principy.

bottom of page