Powered by Smartsupp
top of page
online casopis podzim.png
nadpis tipy pro učitele

🎉 Narozeninový odznáček

Kdy odznáček použít:

Když má dítě narozeniny nebo svátek a slavíme jeho den ve třídě. Předání může být spojeno s malým rituálem, písničkou nebo vzkazem od spolužáků. Pomáhá vytvořit bezpečné a uznávající prostředí.

 

Kdy odznáček nedávat:

Pokud dítě slaví doma a nechce na to upozorňovat, je introvertní nebo prožívá náročné období. Vždy respektujte jeho přání – někdy stačí osobní gratulace beze svědků.

 

Tip psychologa:

Vztah k vlastnímu dni narození je důležitý pro utváření identity. Malé oslavy ve školním kolektivu podporují pocit výjimečnosti, sounáležitosti a pomáhají dětem zažít radost z toho, že jsou součástí společenství, které si jich všímá.

 

🏴‍☠️ Pirátský odznáček – Odvaha

Kdy odznáček použít:

Po překonání strachu, obav nebo silného ostychu. Například když dítě vystoupí před třídou, odváží se říct pravdu nebo zkusí novou aktivitu, které se dlouho bálo.

 

Kdy odznáček nedávat:

Nepoužívejte ho za běžnou aktivitu, která odvahu nevyžadovala – ztrácí tím na síle. Také ho nedávejte jen proto, že dítě dokončilo něco jako první. Odvaha není o výkonu, ale o vnitřním překonání.

 

Tip psychologa:

Oceňte odvahu konkrétně: „Vím, že ses bál, a přesto jsi to zvládl.“ To dítě učí, že odvaha není nepřítomnost strachu, ale ochota ho překonat. Tento postoj je klíčový pro budoucí zvládání stresu a výzev.

 

🦸 Superhrdinský odznáček – Silné stránky

Kdy odznáček použít:

Když dítě projeví nebo rozvine svou silnou stránku. Může jít o trpělivost, kreativitu, smysl pro humor, systematičnost – nejen školní výkony. Hodí se i po dlouhodobém pozorování, kdy si silnou stránku dítě samo pojmenuje.

 

Kdy odznáček nedávat:

Nedávejte ho za jednorázový úspěch nebo známku. Nejde o odměnu, ale o uznání vnitřní kvality, která se projevuje opakovaně.

 

Tip psychologa:

Děti často nevědí, co je na nich výjimečné. Když jim pomůžeme jejich silné stránky pojmenovat, dáváme jim základ pro zdravé sebevědomí. Navíc tím ukazujeme, že každý vyniká v něčem jiném – a to je v pořádku.

 

✈️ Pilot – Zodpovědnost

Kdy odznáček použít:

Když dítě pravidelně plní domluvené úkoly, samo se hlásí k povinnostem, nebo ukáže zodpovědnost vůči sobě či ostatním. Například se připravuje na vyučování, hlídá třídní květinu nebo pomáhá s organizací.

 

Kdy odznáček nedávat:

Pokud dítě jednorázově splní povinnost, ke které ho přiměl nátlak nebo slib odměny. Zodpovědnost roste z vnitřní motivace, nikoli z očekávání pochvaly.

 

Tip psychologa:

Zodpovědnost není o perfektním výsledku, ale o postoji. I když se dítěti něco nepovede, oceňte, že to vzalo na sebe a snažilo se to napravit. Taková podpora buduje integritu – vnitřní kompas, který říká, co je správné.

 

🤠 Kovboj – Starost o druhé

Kdy odznáček použít:

Když dítě spontánně a bez pobídky pomůže kamarádovi, utěší někoho, kdo pláče, nebo vezme ohled na druhé. Vhodný je i tehdy, když si dítě všimne, že je někomu ubližováno, a přijde to říct dospělému.

 

Kdy odznáček nedávat:

Nedávejte ho jen za povrchní „pomáhání“, které je motivované tím, že ho někdo pozoruje. Děti brzy poznají, že takové chování je manipulativní. Důležitý je skutečný zájem.

 

Tip psychologa:

Empatie je schopnost, která se učí hlavně nápodobou. Když dítě vidí, že si dospělý všímá pocitů druhých a reaguje s respektem, samo se učí být pozorné a laskavé. Odznáček může být potvrzením, že jeho vnímavost má hodnotu.

 

🛡️ Rytíř – Spolupráce

Kdy odznáček použít:

Když dítě aktivně přispívá ke spolupráci – pomáhá ostatním uspět, přináší nápady, naslouchá. Může to být při skupinové práci, hrách nebo při řešení konfliktu, kdy místo hádky navrhne řešení.

 

Kdy odznáček nedávat:

Nepoužívejte ho jen za přítomnost ve skupině. Spolupráce není o tom být „tam“, ale aktivně utvářet prostředí, kde se daří všem.

 

Tip psychologa:

V dnešním světě je schopnost spolupráce jednou z nejdůležitějších dovedností. Když ji děti zažívají v praxi a vidí, že jejich snaha má vliv, roste nejen jejich dovednost, ale i ochota být součástí většího celku.

Grafický prvek oddělovací čára

Mojráčkovy odznáčky ve škole

Podpora duševního zdraví, kterou děti chápou a milují

Hledáte jednoduchý a zároveň silný nástroj, jak u dětí rozvíjet hodnoty jako odvaha, zodpovědnost, empatie nebo spolupráce?

Mojráčkovy odznáčky vznikly ve spolupráci s psycholožkami a pedagogy právě proto, aby pomáhaly dětem růst nejen ve vědomostech, ale i jako lidé.

Ve školním prostředí mají obrovský potenciál. Dokážou ocenit to, co se často přehlíží – vnitřní úsilí, slušnost, snahu překonat sám sebe. Děti je milují, protože mluví jejich jazykem. Učitelé je oceňují, protože přinášejí strukturovanou, nenáročnou a přitom citlivou formu práce s hodnotami a emocemi.

S každým odznáčkem získáte i konkrétní metodickou podporu. Dozvíte se, kdy jej použít, kdy raději ne, jak s ním pracovat a jak o něm s dětmi mluvit. Celý systém se přirozeně propojuje s každodenním životem ve třídě – využijete ho v komunitních kruzích, při skupinových aktivitách, projektových dnech i při individuální podpoře.

Odznáček není odměna za výkon. Je to uznání za postoj, snahu, změnu nebo vnitřní růst. A právě to dělá školu skutečně bezpečným a rozvíjejícím místem.

Pokud chcete do své třídy, školy nebo školky přinést něco, co dětem dává smysl a zároveň podporuje klíčové dovednosti pro život, Mojráčkovy odznáčky jsou skvělým začátkem.

Postavička Mojráčka
Logo Mojráček
bottom of page